تبلیغات
دبستان پسرانه سما بیرجند پایه ی ششم - خبرگزاری فارس


نویسنده :مسعود شبانی
تاریخ:جمعه 29 آذر 1392-11:59 ب.ظ

خبرگزاری فارس

وزیر آموزش و پرورش در سومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی:
کتاب‌های درسی منطبق با نیازسنجی امروز نیست/دلیل موفقیت مدارس غیردولتی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی منطبق با نیازسنجی امروز ما نیست، گفت: اکثر مدارس ما مدارس دولتی است، ولی مدارس غیردولتی موفق‌تر است و علت آن داشتن مدیر توانمندتر و باانگیزه‌تر است.

خبرگزاری فارس: کتاب‌های درسی منطبق با نیازسنجی امروز نیست/دلیل موفقیت مدارس غیردولتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی که امروز در مسجد نور تهران برگزار شد، اظهار داشت: در جلد اول صحیفه نور، امام مطلبی خطاب به حکومت شاه دارد و آن این است که آموزش و پرورش را به ما بسپارید تا ما اداره کنیم و اگر نتوانستیم از ما پس بگیرید؛ امام، ارتش و خزانه را نمی‌خواستند برای اینکه اگر آموزش و پرورش را داشته باشیم، همه چیز را داریم.

وی ادامه داد: الان بعد از 30 سال همه چیز را داده‌اند اما کاری که باید انجام می‌دادیم نتوانسته‌ایم انجام بدهیم و خروجی‌ها شکل نگرفت و جا دارد کنکاش کنیم تا بدانیم مشکل از کجاست؟

*یک‌دوازدهم وقت ما گذشته است

فانی گفت: تعلیم و تربیت بیش از 12 میلیون دانش‌آموز بر عهده بنده است و یک دوازدهم وقت ما گذشته است و باید به ما کمک کنید.

وی به سند تحول نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: هر سند تحولی باید سه مرحله را طی کند که شامل تدوین سند، اجرایی کردن و اجرای سند است؛ سند تحول نظام آموزشی جامع همه سندهای بالادستی است مثل سند نقشه جامع کشور، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری، چشم‌انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه؛ لذا اگر سند تحول را مبنا قرار دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم همه کارها را انجام دهیم.

وی افزود: در دیدارهایی که رهبری با وزرای آموزش و پرورش داشتند، تأکید بر اجرا شدن سند تحول است و گفتند سند تحول نیاز به نقشه راه دارد؛ یعنی ببینیم برای اجرای سند چه تمهیداتی باید اندیشید و کدام مقدم است و کدام‌ها می‌توانند همزمان شکل بگیرند که از مجموع این سؤال‌ها نقشه راه به دست می‌آید؛ امروز که با شما صحبت می‌کنم تلاش آموزش و پرورش درباره نقشه راه است تا مقدمات کارها را آماده‌سازی کنیم و بعد برای ورود به اجرای واقعی آن آماده شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تأکید رهبری بر تربیت معلم، رویه و روش‌ها است و اگر آموزش و پرورش بخواهد درست عمل کند باید به ارکان آموزش و پرورش عمل کند که ارکان آموزش و پرورش شامل مدیریت، معلم، محتوا و برنامه‌ها، مقررات آموزشی، بودجه، فضا و تجهیزات است که اگر درست ترکیب شوند می‌توانند آموزش و پرورشی با اهداف موردنظر را تشکیل دهند.

* سیاست جدی وزیر آموزش و پرورش مدرسه‌محوری است

فانی افزود: مدیریت در آموزش و پرورش یکی از ارکان است و سیاست جدی بنده مدرسه‌محوری است؛ برای اینکه تعلیم و تربیت در مدرسه شکل گیرد، تلاش ما باید بر این باشد تا مدرسه تقویت شود، لذا تقویت مدیریت آموزشگاهی در سال 93 یکی از اولویت‌هایی است که بنده دنبال می‌کنم.

وی تصریح کرد: اکثر مدارس ما مدارس دولتی است، ولی مدارس غیردولتی موفق‌تر است و علت آن داشتن مدیر توانمندتر و باانگیزه‌تر است.

وی به بحث بهسازی در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بحث بهسازی در آموزش و پرورش مبتنی بر معلم است و در ارکان شش‌گانه، معلم نقش کلیدی دارد و اگر معلم انگیزه کار نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اگر وزیر آموزش و پرورش همه کارها را رها کند و دنبال کار معلمان باشد، کار خطایی نکرده است و معلمی که انگیزه دارد، کسری‌های دیگر کار را جبران می‌کند.

* مشکل حقوق معلمان و وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش درباره بحث محتوا گفت: کتاب‌های درسی منطبق با نیازسنجی امروز ما نیست؛ باید کتاب‌های متناسب با نیازها تنظیم شود و هنوز با آن فاصله داریم.

وی درباره اقتصاد آموزش و پرورش گفت: متأسفانه همیشه با این مشکل روبه‌رو بودیم؛ وزیر آموزش و پرورش به جای اینکه درباره آموزش فکر کند باید درباره حقوق معلمان فکر کند؛ بنده تلاشم این بوده که اول از این بودجه بهتر استفاده کرده و از منابع جدید نیز استفاده کنیم و مشارکت‌ها را نیز توسعه دهیم.

فانی گفت: در حال حاضر 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و یکی از برنامه‌های ما در سال 93 این است که مجاز باشیم ظرفیت‌های مدارس غیردولتی را بخریم و به جای اینکه مدرسه جدیدی تأسیس کنیم از مدارس خالی غیردولتی استفاده کنیم.

* مصاحبه اکتشافی با وزرای سابق

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از ابعاد توسعه مشترک، استفاده از توان تشکل‌های فرهنگی است که می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند، مثل کانون تربیت اسلامی.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش توسط همه کسانی که عشق آن را دارند قابل اداره است و باید یک ساختار غیررسمی در آن شکل بگیرد و گام اول، ایجاد اتاق‌های فکر در آموزش و پرورش است.

فانی به تعریف اتاق فکر پرداخت و افزود: اتاق فکر جایی است که حسب موضوعات مختلف، موضوعات تلفیقی و تخصصی نسبت به ارائه پیشنهادات اقدام می‌کند.

وی گفت: مشاور در امور اتاق فکر بنده در حال مصاحبه‌های اکتشافی با وزرای سابق آموزش و پرورش است تا از منظر وزرای سابق، مسائل‌ را از بعد کلان احصاء کنیم و مسئله‌ها به راه‌حل تبدیل شوند و بنده خودم را مکلف می‌دانم دیدگاه‌های رهبری، رئیس‌جمهور و سند تحول را در بدنه آموزش و پرورش گسترش دهم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.